Calitatea de pârât o are Guvernul României, prin Secretariatul General al Guvernului, iar controlul de legalitate inițiat vizează sintagma în funcție de posibilitățile instituției, din cuprinsul Regulamentului de aplicare a Legii nr. 254/2013. În baza art. 61 alin. (3) Codul de procedură civilă, Ministerul Justiției a formulat o cerere de intervenție voluntară accesorie.
Nu ne vom opune cererii la termenul din luna ianuarie 2025 și vom lăsa Curtea să aprecieze utilitatea intervenției. Făra a intra în detalii legate de apărările realizate de către Guvern și minister, vom spune public, momentan, doar faptul că demersurile de reintegrare socială prevăzute de art. 89 din Legea nr. 254/2013 nu se realizează prin specialiștii din Ministerul Educației. În acest domeniu, legea este extrem de clară:
Art. 89: Activităţile educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială
(1)Activităţile educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială se organizează în fiecare penitenciar şi au ca scop reintegrarea socială a persoanelor condamnate.
(2)Activităţile prevăzute la alin. (1) se desfăşoară cu un număr corespunzător de specialişti: educatori, preoţi, agenţi tehnici, monitori sportivi, precum şi psihologi şi asistenţi sociali.
Toți aceștia sunt angajați ai unităților penitenciare. Ministerul Educației intervine doar în situația instruirii școlare și a învățământului universitar (în ultima ipoteză mai rar decât ne-am dori). În rest, organizarea programelor și activităților educative, de asistență socială și asistență psihologică ESTE OBLIGAȚIA PENITENCIARELOR.